Wat is een CRM systeem en wat kan het voor jou betekenen?

Wat is een CRM systeem en wat kan het voor jou betekenen?

CRM oftewel Customer Relationship Management is voor iedere commerciële organisatie een belangrijk proces. Een CRM systeem kan je hierbij helpen. Wat een CRM systeem precies is en wat de voordelen ervan zijn, zullen we je in deze blog vertellen.

Wat is een CRM systeem?

Een CRM systeem helpt jou om de gegevens van jouw klanten en de prospectgegevens van hen te beheren op één centrale plek. Iedereen binnen jouw bedrijf die dit moet kunnen kan zo deze gegevens raadplegen en onderhouden. Het biedt bijvoorbeeld ondersteuning aan de afdeling verkoop en je kunt tal van waardevolle inzichten creëren. Veel CRM systemen hebben ook een integratie mogelijkheid met sociale media. Zo krijg je weer tal van nieuwe mogelijkheden.

Wat kan je allemaal met een CRM systeem?

Er zijn vele soorten CRM systemen verkrijgbaar die allemaal hun voor- en nadelen hebben. In de basis biedt een CRM jou de volgende mogelijkheden.

Beheren van contacten

Je hebt de mogelijkheid om de laatste informatie over klanten en hun contactmomenten te kunnen raadplegen en te onderhouden. 

Beheren van leads

Alle gebruikers die toegang tot het systeem hebben kunnen zien welke taken, activiteiten of targets er gepland zijn. Dit loopt van prospect tot aan de conversie.

Prognoses

Medewerkers van de afdeling verkoop hebben enorm veel baat bij de prognose rapporten. Ze kunnen zo bijvoorbeeld veel beter leads kwalificeren en hoe ze ervoor staan ten aanzien van de targets. De salesmanager kan deze ook weer gebruiken bij het managen van zijn team.

Interne Chatfunctie en het delen van content

Met de interne chatfunctie kunnen medewerkers snel hun collega’s raadplegen, mocht dit nodig zijn bijvoorbeeld tijdens een klantgesprek. Ook kunnen zij heel eenvoudig allerlei content met elkaar delen.

E-mail integratie

E-mail systemen synchroniseren automatisch met het CRM systeem. Zo hebben de gebruikers van het systeem een totaalbeeld van de klanten en leads.

Dashboards

Alle informatie die wordt verzameld kan je weergeven in overzichtelijke dashboard die je desgewenst naar believen kunt aanpassen.Zoals gezegd zijn dit de basisfuncties van een CRM systeem. Op de website van AFAS vind je veel meer uitgebreide informatie over de mogelijkheden.

Reacties zijn gesloten.